امروز  

گرامیداشت از میلاد مبارک؛ رسول وحدت حضرت محمد مصطفی (ص) در جلال آباد

1395/9/24

به مناسبت میلاد مبارک و پر میمنت پیغمبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و همچنین گرامیداشت از هفته وحدت اسلامی همایش با شکوهی در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار برگزار گردید.

این همایش در تاریخ 21 قوس 1395 برابر با 11 ربیع الاول 1438 با حضور علما، استادان دانشگاهها، شخصیت های علمی، محصلین، امامان مساجد و اقشار عامه مردم،  به همت و تلاش دفتر ولایتی نهضت اسلامی افغانستان در جلال آباد دایر شده بود

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد، سپس مولوی محمد هاشم فاضل ضمن خوش آمد گویی به حاضرین، در باره ویژگیهای شخصیتی پیغمبر اسلام (ص) به ایراد سخن پرداخته، تولد گرامی  آن حضرت (ص) را مایه خیر و برکت برای انسانها و یکی از اتفاقات بی نظیر تاریخ بشریت دانسته گفتند: از آنجایی که الله تعالی بسیار مهربان است و بر تمام جهانیان نظر لطف دارد، در خیرالقرون- قرن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم- و در آخرالزمان- که زمان امت آن حضرت است- خواست تا اساس امتی را پایه ریزی کند که بر امت های قبل از خود و نیز همه جهانیان برتری داشته باشد و این شاخصه و صفت را در امت حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم قرار داد. لذا همانطور که نبی این امت برای تمام جهانیان رحمت است، الله تعالی امتی را آورد تا این امت نیز برای تمام جهانیان مایه خیر و برکت باشد و برای بشریت دلسوز بوده و پیام صلح و دوستی و نجات را برای آنها به همراه داشته باشد.

مولوی محمد هاشم فاضل

سپس مولوی ضیاالله حکیمی خطیب مسجد جامع سلطان شهر جلال آباد سخنرانی نموده گفتند: پیغمبر  گرامی اسلام(ص) به عنوان خاتم پیغمبران و آورنده کامل ترین و جامع‌ترین آئین بشری مقامی رفیع و جایگاهی والا در کمال بخشی انسان دارد. پیغمبر اسلام به لطف الهی برای هدایت انسان‌ها برانگیخته شده و در پرتو تعالیم عالی اسلام در تعالی انسان بسیار کوشیده و مجاهدت ورزیده است. آرمان‌های اسلام برای رهایی انسانیت از اسارت‌های مادی و رهنمایی او به سعادت حقیقی سرشار از معارف حقیقی است که برترین و موجه‌ترین شخص، پیغمبر اکرم (ص)آن را ابلاغ نموده است.

مولوی ضیاء الله حکیمی

وی به مراحل مختلف از زندگی آن بزرگوار اشاره نموده مخصوصا مراحل ذیل را برشمردند:

مرحله اول تولد: تولد حضرت محمد ( ص) بنابر بسياري از روايات در 12 ربيع الاول عام‌الفيل ( 570 م )، در تقويم عربي روي داد . پدر ایشان‌، عبدالله فرزند عبدالمطلب و مادرش آمنه دختر وهب و هر دو از قبيلة بزرگ قريش بودند ؛ قبيله‌اي كه بزرگان آن از نفوذ فراواني در مكه برخوردار بودند و بيشتر به بازرگاني اشتغال داشتند . عبدالله ، پدر پيامبر (ص) اندكي پيش از تولد فرزندش براي تجارت با كارواني به شام رفت و در بازگشت بيمار شد و درگذشت . بنابر رسمي كه در مكه رايج بود ، محمد (ص) را به زني به نام حليمه سپردند تا در فضاي ساده و پاك باديه پرورش يابد . وي 6 ساله بود كه همراه مادر براي ديدار خويشان به يثرب ( مدينه ) رفت‌، اما آمنه نيز در بازگشت ، بيمار شد و درگذشت و او را در ابواء ـ نزديك مدينه ـ به خاك سپردند. محمد ( ص) از اين پس در كنف حمايت جدش عبدالمطلب قرار گرفت ، اما او نيز در 8سالگي وي درگذشت و سرپرستي محمد ( ص) بر عهدة عمويش ابوطالب گذارده شد.

نکته مهم اینکه شهرت محمد (ص) به راستگويي و درستكاري چنان زبانزد همگان شده بود كه « امين » لقب گرفت. و همين صداقت و درستي توجه خديجه دختر خويلد را جلب كرد و او را با سرماية خويش براي تجارت به شام فرستاد ؛ سپس چنان شيفتة درستكاري « محمد امين» شد كه خود براي ازدواج با وي گام پيش نهاد ، در حالي كه بنابر مشهور ، دست‌كم 15 سالي از او بزرگ‌تر بود . خديجه براي محمد ( ص) همسري فداكار بود و تا زماني كه حيات داشت.

مرحله دوم بعثت: گفته‌اند نخستين نشانه‌هاي بعثت پيامبر (ص) به هنگام 40 سالگي او ، رؤياهاي صادقه بوده است، اما آنچه در سيره به عنوان آغاز بعثت شهرت يافته ، شبي در ماه رمضان ، يا ماه رجب است كه فرشتة وحي در غار حرا بر پيامبر (ص) ظاهر شد و بر او نخستين آيات سوره علق را برخواند . بنابر روايات ، پيامبر (ص) به شتاب به خانه بازگشت و خواست كه او را هر چه زودتر بپوشانند. گويا براي مدتي در نزول وحي وقفه‌اي ايجاد شد و همين امر پيامبر‌(ص ) را غمناك ساخته بود ، ولي اندكي بعد فرشتة وحي باز آمد و آن حضرت را مامور هدايت قوم خود و اصلاح جامعه از فسادهاي ديني و اخلاقي و پاك گردانيدن خانه خدا از بتان ، و دلهاي آدميان از خدايان دروغين كرد .

مرحله سوم هجرت: خروج پيامبر (ص) از مكه كه از آن به هجرت تعبير شده ، نقطه عطفي در تاريخ زندگي آن حضرت و نيز تاريخ اسلام است ؛ زيرا از آن پس پيامبر (ص) ، تنها مشركان را به دوري از بت پرستي و ايمان به خداي يگانه فرا نمي‌خواند ، بلكه ديگر در رأس حكومتي قرار گرفته بود كه مي‌بايست بر مبناي شريعتي آسماني جامعه‌اي نوين بنا نهد ؛ گسيل داشتن كساني براي تبليغ اسلام به ميان قبايل و ارسال دعوتها به فرمانروايان كشورها مؤيد اين معني است. هجرت پيامبر (ص) از مكه به مدينه ، نزد مسلمانان با اهميت بسيار تلقي شد ، تا بدانجا كه مبدا تاريخ ايشان قرار گرفت و اين خود نشان دهندة برداشتي است كه اعراب از هجرت پيامبر (ص) به عنوان يك مرحله نوين داشتند .

دربخشی از این همایش قاری حبیب الله با گروهی از جوانان به سرودن نعتیه دروصف پیغمبر(ص) پرداختند.

 سپس استاد پوهنوال منگل شیرزاد استاد حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون ننگرهار به ایراد سخن پرداخته ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد ختم مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص)، به ابعاد مختلف شخصیت، سیره و رفتار ایشان اشاره کرده گفتند: پيامبر اعظم(ص) آخرين فرستاده و رسول خداست كه براي هدايت بشر آمده است، لذا تنها پيامبر مسلمانان نبوده و نمي باشد بلكه پيامبر جهانيان است و رسالتش هدايت تمامي انسانهاست. پس در حقيقت الگو و سرمشقي براي همه جهانيان مي باشد.

استاد شیرزاد

وی در باره تأکید آنحضرت بر همبستگی و وحدت مسلمانان گفتند: وحدت امت اسلامي، از اصول مورد تأكيد پيامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) ‌بوده است.از منظر آن حضرت قدرت و اقتدار مسلمانان در گرو وحدت ميباشد. وحدت ملل مسلمان از اصول بنيادين واساسي اقتدار امت اسلامي در تمام عصرها و قرن ها است؛ پيامبرخاتم(صلی الله علیه و آله و سلم) براي تحقق بخشيدن وحدت اسلامي در ميان جامعة آن زمان، تلاش هاي فراوان نموده‌اند.

ایشان همچنین گفتند: وجود مبارک و پر برکت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم، بزرگترین مایه ی وحدت در همه ی ادوار اسلامی بوده است و امروز هم می تواند باشد؛ چون اعتقاد فرد فرد امت مسلمه به آن وجود اقدس بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه ی مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر به حساب می آید .

استاد شیرزاد دربخش دیگری از سخنان خود مسئولیت جوانان را بسیار سنگین دانست وگفتند:. دفاع عقلانی و منطقی از اسلام در مجامع علمی و پوهنتون ها، وظیفه محصلین و جوانان تحصیلکرده است. جوانان مومن باید با مراجعه به قرآن و سنت در تبیین عقلانی اسلام عزیز تلاش و مجاهدت داشته باشند. همچنین باید توجّه داشت که عمل به قوانین اجتماعی و احترام به حقوق دیگر شهروندان نیز جزء دستورات اسلام است.

در ادامه این همایش مولوی محمد شریف رحمانی استاد دانشکده شرعیات دانشگاه ننگرهار سخنرانی نموده در باره شخصیت و فضایل پیغمبر اسلام گفتند: قرآن کریم، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را به عنوان الگو و اسوه حسنه معرّفی کرده است و در آیه 21 سوره احزاب می فرماید: «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً؛ مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می کنند.

مولوی محمد شریف رحمانی

بررسی زندگانی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نشان می دهد که آن بزرگوار، بهترین الگو برای کسانی است که می خواهند در راه خدا گام بزنند و به سعادت برسند. آن حضرت همه صفات خوبی را که یک انسان می تواند داشته باشد درخود گردآورده اند و از این رو، برای همه انسان ها و در همه کمالات اخلاقی، اسوه حسنه اند..

وی نیز تاکید کرد که پیغمبر اسلام پیغمبر وحدت است و گفتند، شخصیتی که مهمترين مایه وحدت در همه ادوار تاريخ اسلام بوده است . رسول خدا (ص)، كانون و محور عواطف و عقاید امت اسلام است و همین محوریت، یکی از عوامل انس دلهای مسلمانان و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر است . لذا ، میلاد مبارک این فرستاده بزرگ الهی ، مهمترین فرصت برای برداشتن گامهایی موثر در زمینه اتحاد مسلمانان است.

در قسمت پایانی مولوي محمد امين ځلاند رئیس حقوق و علوم سیاسی پوهنتون روښان یکی از سخنرانان این همایش نیز به ایراد سخن پرداخته وی در مورد ایجاد روحیه اخوت و برادری در قرآن گفتند: قرآن ، مؤمنان را به عنوان برادر به احترام و رعايت حقوق يکديگر فرا مي خواند . وحدت اسلامی و اتحاد بین مسلمین از جمله اصلی ترین و بنیادی ترین موضوعات دراندیشه ی سیاسی وفرهنگی اندیشمندان اسلامی است. البته ناگفته نماند هدف از وحدت اسلامی یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست بلکه مسلمانان باید سعی کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند. توصیه ما به همه مسلمانان عالم این است که روی ابعاد شخصیت پیامبر اکرم(ص) و زندگی و سیره اخلاقی آن حضرت و تعالیمی که از آن حضرت به ما رسیده بیشتر اهتمام ورزند و این فرایض را در زندگی خود بکار ببرند تا نور محمدی سرتا سر زندگی شان را فرا گیرد.

مولوي محمد امين ځلاند 

وی نیز در باره اهمیت وحدت و اتحاد در قرآن و همچنین اسلام گفتند: در اسلام ، عبادات به گونه‏ اى تنظيم شده كه فرد و اجتماع را خواسته يا ناخواسته ، به همگرايى و وحدت عملى فرا مى ‏خواند .

در خاتمه استاد عبدالباسط پیام نهضت اسلامی افغانستان را قرائت نموده و همایش با دعاییه پایان یافت.

به اشتراک بگذاريد:

نظر دهی
ثبت نظر جدید
نام       ایمیل    
نظر 
کد امنیتی            
نظرات   :   0

ابتدای مطلب

 

امکانات
تعداد بازدید: 403
دریافت
ارسال به ایمیل
صفحه قابل چاپ
معرفی به دوستان
آخرین اخبار

دیدار عباس و پادشاه اردن بر ای بررسی مساله انتقال ...

کاخ سفید بررسی انتقال سفارت آمریکا به قدس را آغاز کرده ...

تغییرات در قانون اساسی ترکیه/ افزاریش اختیارات اردوغان

چاپ تذکره‌ها/ شناس‌نامه‌های کتابچه‌یی با واکنش‌های ...

ورود هیئت‌ های به آستانه قزارفستان برای گفت‌وگوی صلح ...

ترامپ و نتانیاهو در باره توافق هسته ای ایران تلفنی ...

میشل عون: مساله فلسطین باید در سرلوحه برنامه‌ها قرار ...

گروه موسوم به داعش ۲۰ خانه را در ننگرهار آتش زد

عبدالله از سازمان ملل خواستار کمک ۵۵۰ میلیون دلاری ...

نتانیاهو امیدوار است مردم ایران و اسرائیل بتوانند ...

تازه های پایگاه

 . عنوان بخش: معرفی نهضت اسلامی

اساسنامه نهضت اسلامی افغانستان ...

 . عنوان بخش: فعالیت های نهضت اسلامی

جلسه هفته وار اعضای شورای رهبری ...

 . عنوان بخش: معرفی نهضت اسلامی افغانستان

شوراي فرهنگي حاميان قدس شريف، ...

 . عنوان بخش: بیت المقدس

پخش اذان در کلیساها

 . عنوان بخش: تحولات جهان اسلام

گرفتاری و اعدام رهبران جماعت ...

 . عنوان بخش: امت مسلمه

اسلام در فرانسه ممنوع خواهد شد

 . عنوان بخش: استعمار فکری

تجدید و نوگرائی در دین

 . عنوان بخش: آرشیو اخبار و اطلاعیه ها

دیدار عباس و پادشاه اردن بر ای ...

 . عنوان بخش: انتشارات

ده سال روز جهانی قدس در افغانستان

 . عنوان بخش: گالری تصاویر

تجلیل از عاشورا در هرات 1395

 . عنوان بخش: بازتاب

شیعه بودن جرم دیپلمات‌های ...