امروز  

عهد خلافت اسلامي‌و فتح بیت المقدس

        بیت‌المقدس نخستین قبلة امت مسلمه در شانزدهم هجری ربیع‌الثانی بدست لشکریان اسلام فتح شد. این فتح به بی‌ثباتی سیستم یهودی سازی و نابسامانی‌هایی که توسط مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها به راه افتاده بود، پایان داد.

سپاهیان اسلام فتوحات شان را با فتح شام (سوریه کنونی) و یرموک گسترش داده و بیت‌المقدس را به محاصره کشانیدند.

زمانی که زمامدار رومي‌از شکست فاحش سپاهش در یرموک اطلاع یافت از بیت‌المقدس فرار کرده و راه را برای مذاکرات صلح آمیز با مسلمانان هموار گردانید. باشندگان بیت‌المقدس خواهان امضای معاهده صلح و اطاعت از خلافت اسلامي‌بودند. معاهده‌ای که خلافت اسلامي‌با سایر مناطق مفتوحه انعقاد کرده بود.

آنها شرط گذاشتند در صورتی شهر را به مسلمانان واگذار خواهند کرد که حضرت عمر فاروق(رض) حضور داشته باشد. آوانی که این پیشنهاد به حضور خلیفة دوم مسلمین در مدینه منوره تقدیم شد؛ ایشان آمادگی سفر به صوب بیت‌المقدس گرفتند و حضرت علی‌(کرم‌الله‌وجهه) را به حیث جانشین خود تعیین کردند، تا نظم ونسق امور مسلمین را به عهده بگیرد.

هدف از اصرار بر حضور حضرت عمرفاروق(رض) این بود که عبادتگاه‌ها وصومعه‌های مسیحیان در بیت‌المقدس محفوظ مانده و از سوی بزرگترین امیر و خلیفه مسلمین تضمین شود.

شواهد فراوان و انکار ناپذیر تاریخی ثابت می‌سازد که مردم بیت‌المقدس به تقوی، عدل و انصاف حضرت عمرفاروق(رض) باور داشتند آنها شاهد بودند که لشکریان اسلام در شمال در ساحات مفتوحه شان، با مدارا برخورد می‌کردند، از همین جهت در تسلیمي‌بیت‌المقدس بطور مسالمت آمیز هیچ خوف وهراسی در دل راه نمی‌دادند به خصوص اینکه خلیفه مسلمین با آنها معاهده ببندد.

فتح بیت‌المقدس به اثبات رساند که این مکان متبرک مربوط و منوط به مسلمانان بوده، اما یهودي‌ها ومسیحیان کوشیده اند آن را با نفوذ جبری به خود نسبت دهند.

سپه سالار رومي‌در جنگ یرموک که بین مسلمانان و افواج رومي‌مشتعل شده بود به جاسوس عرب نژادی هدایت داد که در صفوف لشکریان اسلام مخفیانه رخنه کرده و در مورد مقاصد فعالیت‌ها و اهداف مسلمانان معلومات حاصل نماید. این جاسوس با فراهم آوری معلومات حیرت انگیزی دوباره برگشت.

او به رومی‌ها با صراحت گفت: «من از جایی برگشته‌ام که مردم آن شب هنگام در عبادت و روزانه در صیام اند. آنها بشریت را به سوی اعمال نیک و اسوة حسنه ترغیب و از اعمال بد و زشت باز می‌دارند. آنها از طرف شب لباس صوفیانه پوشیده و روز مانند شیر بر هدف خویش حمله می‌کنند. اگر امیر آنان هم مرتکب سرقت شود، در قطع کردن دست او کدام کوتاهی‌ای صورت نخواهد گرفت. اگر وی مرتکب زنا شود فی‌الفور سنگسار خواهد شد. چه رسد به مادونان و ماموران و افراد عادی، احکام اسلامي‌بالای همه چه مادون و چه مافوق یکسان و بدون تبعیض تطبیق می‌گردد. آنها در راه صداقت قدم برداشته و حق را نسبت به خواهشات شان ترجیح می‌دهند.»

زمامدار رومي‌در عکس‌العمل به اظهارات جاسوس که سخن حق را با خود آورده بود گفت: اگر مسلمانان از این گونه خصوصیات و ویژگی‌هایی بهره‌مند باشند بودن ما در زیر زمین بهتر خواهد بود.

زمامدار به خوف وهراس افتاده گفت، که هیچ قوتی نخواهد توانست چنین لشکر متین و با شهامت را شکست بدهد، از همین رو فرار را بر قرار ترجیح داده و به مردمش تفهیم کرد که بیت‌المقدس را بطور صلح آمیز به مسلمانان تحویل دهند.  به لشکریان اسلام هم جداً دستور داده شده بود که چه هنگام فتح بیت المقدس و چه در سایر فتوحات بر عزت کسی تجاوز نکرده و به کسی آزار و اذیت نرسانند سپاهیان رشید اسلام از این دستور بدون چون و چرا اطاعت و پیروی می‌کردند.

حضرت ابوبکر صدیق(رض) حین حرکت به جانب بیت‌المقدس به لشکریان مسلمین خطاب نموده گفت: «به شما توصیه می‌کنم که از خداوند قهار بترسید و از احکام او تعالی اطاعت کنید هنگامي‌که بر دشمن پیروز شدید از قتل وغارت خودداری کنید، اجساد را مثله نکنید، به تعهدات تان وفا کرده، و از آن تخلف نورزید و بزدلی را به دل راه ندهید؛ زنان، اطفال و پیرمردان را قتل نکرده و زراعت و اشجار را به آتش نکشید، هیچ حیوانی را به جبر نکشید، مگر اینکه آنچه را بطور شرعی بدست آورده و ذبح نمایید. زمانی که با افرادی رو به رو شدید که زندگی شان را در خانقاه‌ها محدود کرده و ادعا کنند که تمامي‌حیات دنیوی باید در عبادت خدا(ج) صرف شود، از آنها دوری جویید. حینی که با مشرکین رو به رو شدید آنها را دعوت کنید که دو چیز را بپذیرند: یا به دین مقدس و نجات بخش اسلام بگروند یا مجبور به تادیه جزیه گردند. اگر یکی ازاین شرایط را پذیرا شدند با آنها مصالحه کنید در غیر آن با آنان بجنگید تا به حکم خداوند(ج) گردن نهند».

حضرت عمر فاروق(رض) در طول سفرش که به هدف فتح بیت‌المقدس به راه افتیده بود بر شتر سوار و لباس ژولیده و پیوندی‌ برتن داشت و چهره تابناک شان مملو از گرد و خاک بود مسلمانان حین نزدیک شدن به سوی نخستین قبلة مسلمین، به او گفتند که باشندگان شهر با لباس شاهانه آشنا بوده اطراف شاهان را محافظان احاطه کرده و از شوکت و دبدبه خاصی برخوردار می‌باشند، اگر مردم شما را به این حالت مشاهده کنند اثری بر آنان مرتب نخواهد شد.

حضرت عمر فاروق(رض) در پاسخ گفت: مسلمانان کسانی اند که با زیور اسلام سرفراز بوده و به جز خوشنودی آفریدگار واحد، در فکر خوشنودی دیگري نیستند. ورود آنحضرت به بیت المقدس آغاز یک دور و تحول جدید را مژده می‌داد، زمانی که شهریان، خلیفة مسلمین را از نزدیک دیدند متحیر گردیده و بسا از آنها به اسلام مشرف شدند.

سپاهیان اسلام از حقوق یهودی‌ها و مسیحیان تخلف نکرده و با مدارا با آنان برخورد کردند. پیغمبر (ص) فرموده اند: «آزار واذیت فرد ذمي ‌به مثابة آن است که به خودم اذیت رسانده شود.»

هدف خاتم النبیین عدل و انصاف در برابر پیروان ادیان بوده، اینکه ذمی، عیسایی یا یهودی از احکام الهی سرباز زده و از آن به منافع خود استفاده می‌کنند، به بحث جداگانه ضرورت دارد.

حضرت عمر فاروق(رض) به باشندگان بیت المقدس تعهد نمود که جان، مال و عبادتگاه‌های شان محفوظ خواهد بود و به آنها هیچگونه آزار و اذیتی نخواهد رسید و آنان جبراً به رو گرداندن از دین شان واداشته نخواهند شد؛ این معاهده در برابر یهود هم صدق می‌کرد، ولی آنها حین فتح بیت‌المقدس از شهر خارج شده بودند، روابط عیسویان و یهودی‌ها با همدیگر تیره بود. کشمکش‌‌ها از زمانی نشأت می‌کرد که کانستانتين زمامدار رومي‌مسیحی در سال 325 میلادی از راه ظلم و ستم پیش آمده و بر یهودی‌ها فشار می‌آورد که به دین مسیحیت داخل شوند. این کشمکش تا چندین قرن ادامه یافت.

یهودی‌ها طی سالهای132 الی135 میلادی در مقابل مظالم رومی‌ها پرچم بغاوت برافراشتند، تا آنکه شهنشاه «هیدان» اوضاع را به کنترول در آورده و یهودی‌ها را از بیت‌المقدس اخراج کرد. یهودی‌ها زمانی دوباره حق ورود به فلسطین را دریافتند که مسلمانان بیت‌المقدس را فتح و آغوش خود را بر روی پیروان ادیان باز کرده بودند.

گرچه مسلمانان در اوایل با قبایل یهود در اختلاف بسر می‌بردند، ولی با وصف آن در همه جا بخصوص در فلسطین بطور مسالمت آمیز زیست داشتند. اقتدار خلافت اسلامي‌شانس طلایی‌ای را برای باشندگان یهود و مسیحی مساعد کرد. آنها از هر گونه ظلم، جبر و بی‌عدالتی در امان بودند.

یهودی‌ها و مسیحیان آزادانه توانستند علم و فنون متداوله راحاصل کرده و در بسا موارد سبقت بجویند، حقوق پیروان یهودیت و نصرانیت به حیث ادیان آسمانی محفوظ بود.

دور اقتدار مسلمانان در بیت‌المقدس به تناسب مسیحیان به مراتب ارجحیت داشت. مهاجمین صلیبی هرباری که آنجا را مورد تاخت و تاز قرار دادند به قتل و غارت پرداخته و از هیچگونه ظلم و بربریت بر یهود دریغ نکردند؛ اما اسلام بحیث یگانه دین نجات بخش، به یهودیان و مسیحیان تلقین کرد که اسلام دین عدل و انصاف و دین دنیوی و اخروی است.

صلیبی‌ها بیش از چند دهه از سال 1099 تا 1187 بر بیت‌المقدس حکمروایی داشتند، مهاجمین صلیبی هر کسی را که عقاید و مطالبات آنها را نمی‌پذیرفت ولو مسیحی هم می‌بود، به قتل رسانیده و این عمل شان را فریضة مذهبی تلقی می‌کردند.

امنیت و آرامش مجدد زمانی بر بیت‌المقدس حاکم شد که سلطان صلاح‌الدین ایوبی این مکان متبرک را از صلیبی‌ها آزاد کرد. امنیت زمانی بر قرار می‌باشد که حکومت اسلامي‌حاکم باشد. در آن آوان بیت‌المقدس مانند سایر مناطق اشغالی فلسطینی تحت سلطة استعمار انگلیس قرار داشت.

استعمار انگلیس تمامي‌قوتش را در راه مبدل ساختن فلسطین به کشور صهیونیستی به خرج داد، تا آنکه رژیمي‌را تحت نام اسرائیل بحیث غدة سرطانی در قلب مسلمانان به میان آورد و تا به حال از آن بحیث وسیله و حربه علیه امت مسلمه استفاده می‌شود. آن وقت استعمار انگلیس بود و حالا ابر قدرت امریکا اکنون هر دو کشور اسرائیل را تا به دندان مسلح ساخته و بسا اراضی فلسطین، اردن و سوریه را در اشغال دارند.

همان طوری که بربریت و استبداد صلیبی‌ها در هشتادوهشتمین سالگرد آن خاتمه داده شد به همان گونه لشکریان اسلام به دهشت و وحشت یهودی‌ها با سپری شدن همین معیاد زمانی پایان دادند. اگر امروز امت مسلمه متحد و یکپارچه باشند و از احکام و دساتیر اسلام و امر خلافت اسلامي‌پیروی کنند، بدون شک نه تنها بر تمامي‌مشکلات فایق آمده بلکه جهان و بشریت را به سوی نظام عادلانه اسلامي‌سوق خواهند داد

به اشتراک بگذاريد:

نظر دهی
ثبت نظر جدید
نام       ایمیل    
نظر 
کد امنیتی            
نظرات   :   0

ابتدای مطلب

 

امکانات
تعداد بازدید: 403
دریافت
ارسال به ایمیل
صفحه قابل چاپ
معرفی به دوستان
سایر فعالیت ها

پخش اذان در کلیساها

شکوه حمایت از انتفاضه در نواز غزه توسط جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)

نماینده فلسطین در سازمان ملل خطاب به نماینده اسرائیل: شما حامی تروریست و اشغالگرید

جمعه خونین فلسطین؛ ۳ فلسطینی شهید و ۳۹ نفر زخمی‌شدند

جنبش جهانی تحریم اسرائیل در فرانسه هم جواب داد

106 شهید با گذشت 2 ماه از انتفاضه فلسطین

شورای امنیت امروز اوضاع فلسطین اشغالی را بررسی می‌کند

محمود عباس: فلسطین دیگر به قرارداد اسلو پایبند نیست

صدهزار شهروند بریتانیا خواستار دستگیری نتانیاهو در جریان سفر به لندن شدند

اسرائیل از اینکه پرچم فلسطین در مقابل سازمان ملل به اهتزاز درامده است به شدت ناراحت است

وزیر خارجه مصر در دیدار با صائب عریقات؛ بر حفظ چهره عربی-اسلامی قدس شرقی تاکید کرد

برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع قدس

الازهر مداخله جامعه جهانی برای حمایت از مسجدالاقصی را خواستار شد

پولیس اسرائیل داخل مسجد اقصی شد

رژیم اسرائیل حصار امنیتی حائل را تا مرز اردن امتداد می‌دهد

به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین از جانب واتیکان

عباس: فرانسه پیش نویس قطعنامه فلسطینی را به شورای امنیت تحویل می‌دهد

انتقاد مجدد اوباما از رد تشکیل کشور فلسطین از سوی نتانیاهو (بیت المقدس)

نتانیاهو مجبور به عذرخواهی از اعراب اسرائیل شد

سرزمین های اشغالی در کام عفریت صهیونیزم

یهود خطری است برای امریکا (رئیس جمهوری امریکا)

تحریک انتفاضه ضربة کوبنده بر پیکر صهیونیزم

فلسطین سرزمین خون و شهادت

نگاه گذرا به تاریخ پرفرازونشیب بیت المقدس

تاریخ معاصر فلسطین تاریخ یک فاجعه انسانی است

نجوايي به بالين اقصي

گفتمانی نو در شناخت عوامل فرامرزی بحران افغانستان

قدس شریف اولویت اسلام؛ اولویت افغانستان!

تازه های پایگاه

 . عنوان بخش: معرفی نهضت اسلامی

اساسنامه نهضت اسلامی افغانستان ...

 . عنوان بخش: فعالیت های نهضت اسلامی

کنفرانس خبری: «ستون پنجم؛ و ...

 . عنوان بخش: معرفی نهضت اسلامی افغانستان

شوراي فرهنگي حاميان قدس شريف، ...

 . عنوان بخش: بیت المقدس

پخش اذان در کلیساها

 . عنوان بخش: تحولات جهان اسلام

گرفتاری و اعدام رهبران جماعت ...

 . عنوان بخش: امت مسلمه

اسلام در فرانسه ممنوع خواهد شد

 . عنوان بخش: استعمار فکری

تجدید و نوگرائی در دین

 . عنوان بخش: آرشیو اخبار و اطلاعیه ها

انتقاد ترکیه از «واکنش ضعیف» ...

 . عنوان بخش: انتشارات

فصلنامه فکر؛ ترجمان فکر و اندیشه ...

 . عنوان بخش: گالری تصاویر

جمعه خشم علیه آمریکا 1396/9/17

 . عنوان بخش: بازتاب

کتابی حاوی اسامی 5000 نفر که توسط ...